Valencia Street Circuit var en gång en het nykomling på F1-kalendern. Banan sträckte sig längs Valencias hamn och användes för Europas Grand Prix mellan 2008 och 2012. Nu står den övergiven, en spökstad av asfalt och betong.
Banans födelse och död
Idén föddes 2007. Valencias politiker ville sätta staden på kartan. De slog till ett sjuårigt avtal med Bernie Ecclestone, F1:s dåvarande boss.
Banan designades av Hermann Tilke, F1:s go-to-kille för nya banor. Han skapade en 5,419 km lång bana med 25 kurvor som slingrade sig runt hamnen.
Trots alla ingredienser för framgång – vattennära läge, bra faciliteter, lokal sportanknytning – floppade Valencia Street Circuit. Efter fem år av tråkiga lopp och höga kostnader lades banan ner.
Racingupplevelsen
Förarna var inte imponerade. Banan var snabb för en stadsbana, med topphastigheter runt 323 km/h. Men den var också tråkig. Raksträckorna var krokiga och dammet utanför racinglinjen gjorde omkörningar svåra.
Nico Hülkenberg noterade att det fanns gott om plats för en stadsbana. Robert Kubica menade att bra grepp och bromsstabilitet var nyckeln till framgång.
Minnesvärda ögonblick
Trots kritiken bjöd Valencia Street Circuit på några minnesvärda stunder:
-
2008: Felipe Massa tar pole och vinner loppet, trots ett misstag i depån.
-
2010: Mark Webber flyger över Heikki Kovalainen i en spektakulär krasch.
-
2012: Fernando Alonso vinner från 11:e startrutan i banans sista F1-lopp.
Tekniska detaljer
-
Banlängd: 5,419 km
-
Antal kurvor: 25 (11 vänster, 14 höger)
-
Banrekord: 1:38.683 (Timo Glock, Toyota, 2009)
F1-vinnare på Valencia street circuit
-
2008: Felipe Massa (Ferrari)
-
2009: Rubens Barrichello (Brawn-Mercedes)
-
2010: Sebastian Vettel (Red Bull Racing-Renault)
-
2011: Sebastian Vettel (Red Bull Racing-Renault)
-
2012: Fernando Alonso (Ferrari)
Banans öde
Idag står Valencia Street Circuit övergiven. Delar av banan används fortfarande som vanliga gator. Andra delar, som depåområdet, förfaller sakta.
Banans start- och målraka kan fortfarande hittas på Avinguda de I’Enginyer Manuel Soto. Resten av banan kan spåras med hjälp av bleknade kantstenar som fortfarande syns på gatorna.
Valencia Street Circuit är en påminnelse om F1:s ständiga jakt på nya racingdestinationer. Ibland funkar det, ibland inte. I Valencias fall blev det en dyr läxa för staden, som fortfarande räknar kostnaderna.