Donington park: Legendarisk racerbana i hjärtat av England

Donington park: Legendarisk racerbana i hjärtat av England

Donington Park är en ikonisk racerbana som har format motorsportens historia i nästan ett sekel. Belägen nära Castle Donington i Derbyshire har denna bana varit skådeplatsen för några av de mest spännande racen genom tiderna. Från Grand Prix-tävlingar till motorcykelrace har Donington Park varit en arena för fart, skicklighet och adrenalinkickar.

Historia

Från start till guldålder

Donington Park slog upp portarna 1931. Först som motorcykelbana, sen för bilar. Fred Craner, en lokal garageägare och racerförare, drog igång projektet.

1935 blev ett stort år. Då höll Donington Park sitt första Grand Prix. Två år senare kom de tyska topplagen. Bernd Rosemeyer vann 1937. Det blev hans sista seger i en lysande karriär som slutade alldeles för tidigt.

Auto Union och Mercedes-Benz återvände 1938, mitt under Münchenkrisen. Tazio Nuvolari tog hem segern för Auto Union.

Efterkrigstiden och återkomsten

Efter andra världskriget stängdes banan. Den låg öde i årtionden. Men 1971 köpte Tom Wheatcroft marken. Sex år senare öppnade han banan igen.

Sedan dess har Donington Park varit värd för en rad stora tävlingar:

  • European Touring Cars

  • Formel 2

  • Formel 3000

  • Formel 3

  • Motorcykel-Grand Prix

1993 var ett stort år. Då hölls ett fullvärdigt F1-världsmästerskap här. Det regnade som fan. Ayrton Sennas första varv blev legendariskt. Han passerade fyra bilar och tog ledningen. Snacka om att visa var skåpet ska stå.

Modern era

Utmaningar och framgångar

2010 var ett skitår. Simon Gillett hade köpt rättigheterna att hålla Storbritanniens Grand Prix här från 2010. Men projektet gick åt helvete. Banan blev obrukbar ett tag.

Men Donington Park reste sig igen. 2011 kom World Touring Car Championship hit. Samma år återvände World Superbikes.

Ny ägare, ny era

Januari 2017 blev en vändpunkt. Kevin Wheatcroft sålde ett 21-årigt hyresavtal till Jonathan Palmers företag MSV. De tog över driften av banan. Nu är Donington Park del av den största bangruppen i Storbritannien.

Banan idag

Layout och egenskaper

Donington Park har en unik layout. Den följer till stor del den ursprungliga banan från före kriget. Några viktiga delar:

  • Ny start- och målraka

  • Redgate Corner – återställd som högerkurva

  • Hollywood och Craner Curves – svepande kurvor som testar förarnas mod

  • Ny McLeans-kurva

  • Coppice Corner – lurig och avsmalnande

  • Bakre rakan

  • Chikan före mållinjen

Banan är 4,02 km lång i sin GP-konfiguration. Den har 12 kurvor. Höjdskillnaden är 56 meter. Det gör den till en riktig utmaning för förarna.

Uppgraderingar

MSV har gjort stora förbättringar:

  • Ny hård yta för Paddock 3

  • Fler toaletter runt banan (för alla som skiter på sig av spänning)

  • Garage 39 – ett nytt café, restaurang och bar i depån

  • Ny ingång för fotgängare

Evenemang och framtid

Donington Park har en fullspäckad kalender. Här är några av de stora evenemangen:

  • British Touring Car Championship

  • British Superbike Championship

  • British GT Championship

  • World Superbike Championship

Banan är också populär för klubbtävlingar och testdagar.

Donington Park fortsätter att utvecklas. MSV investerar i anläggningen. Målet är att behålla banans historiska charm samtidigt som den moderniseras. Nya faciliteter planeras för både team och åskådare.

Banan har också blivit en testplats för ny teknik. Formula E har sitt huvudkontor och teamverkstäder här. Det visar att Donington Park är redo för framtidens motorsport.

Påverkan på lokalsamhället

Donington Park är mer än bara en racerbana. Den är en viktig del av det lokala samhället. Banan skapar jobb och drar turister till området. Den bidrar också till den lokala ekonomin genom evenemang och besökare.

Banan jobbar också med miljöfrågor. De har infört åtgärder för att minska buller och utsläpp. Detta hjälper till att balansera motorsportens behov med lokalsamhällets intressen.

Senaste nytt

Inför 2024-säsongen har Donington Park genomgått en rad uppgraderingar:

  • Nya kantstenar och utökad skyddsfence vid Fogarty Esses

  • Utbytta Armco-stöd mot nya stålstolpar längs Dunlop Straight

  • Ombyggda däckbarriärer vid McLeans och Hollywood

  • Nya garageportar i depån

  • Uppgraderat högtalarsystem i depån

  • Två nya semi-permanenta matställen

Dessutom pågår arbetet med att förvandla det närliggande Donington Hall till ett lyxigt hotell med 49 rum.

Donington Park fortsätter att utvecklas och förbättras. Det lovar gott för framtiden för denna legendariska racerbana.

FÖRFATTARE