Daniel Ricciardos bil: En vild resa genom Formel 1

Daniel Ricciardos bil: En vild resa genom Formel 1

Daniel Ricciardos bil har varit ett hett samtalsämne inom Formel 1 de senaste åren. Från succén i Red Bull till besvikelserna i Renault och McLaren, har Ricciardos karriär varit en berg-och-dalbana fylld av både triumfer och motgångar.

Genombrottet i Red Bull

Ricciardo slog igenom på allvar 2014 när han blev stallkamrat med den fyrfaldige världsmästaren Sebastian Vettel i Red Bull. Han vann tre lopp den säsongen och slutade trea i mästerskapet, före Vettel. Det var en sensationell prestation av den då 24-årige australiensaren.

Under sina år i Red Bull tog Ricciardo totalt sju segrar och 29 pallplatser. Han ansågs vara en av de mest talangfulla förarna på griden, med en aggressiv körstil som gav honom smeknamnet “Honey Badger”. Men allt var inte frid och fröjd. 2018 kolliderade Ricciardo med stallkamraten Max Verstappen i Azerbajdzjan, vilket blottlade spänningar inom teamet.

Flytten till Renault

Efter fem år i Red Bull tog Ricciardo det kontroversiella beslutet att lämna stallet för Renault inför 2019. Många ifrågasatte flytten, då Renault inte ansågs ha en bil som kunde utmana toppteamen.

Ricciardos två år i Renault blev en besvikelse. Han tog bara två pallplatser och slutade som bäst femma i mästerskapet. Bilen var inte tillräckligt konkurrenskraftig och Ricciardo hade svårt att anpassa sig till teamets arbetssätt. Det blev tydligt att Renault inte kunde ge honom den framgång han sökte.

Misslyckandet i McLaren

I hopp om att kunna utmana om segrar igen skrev Ricciardo på för McLaren inför 2021. Men det blev snabbt tydligt att han hade svårt att matcha stallkamraten Lando Norris fart. Medan Norris tog fyra pallplatser och slutade sexa i mästerskapet, kämpade Ricciardo i mitten av fältet.

Ricciardo tog visserligen en sensationell seger i Italiens GP 2021, McLarens första sedan 2012. Men i övrigt var säsongerna i McLaren en stor besvikelse. Han slutade på åttonde plats i mästerskapet 2021 och elfte plats 2022, långt bakom Norris. Det stod klart att Ricciardo och McLaren inte var en bra match.

Tillbaka i Red Bull-familjen

Efter att ha blivit av med sin plats i McLaren inför 2023, blev Ricciardo reservförare för Red Bull. Mitt under säsongen fick han chansen i systerteamet AlphaTauri när Nyck de Vries sparkades.

Ricciardo imponerade direkt och tog poäng i sitt första lopp tillbaka. Men en handskada efter en krasch på Zandvoort gjorde att han missade flera lopp. Trots det har han kontrakt med AlphaTauri, nu omdöpt till RB, för 2024.

En av F1:s mest populära förare

Oavsett resultaten på banan är Ricciardo en av de mest populära förarna bland fansen. Hans stora leende och avslappnade attityd har gjort honom till en publikfavorit. Han är känd för sina speciella firanden, som att dricka champagne ur sin sko på prispallen, en ritual som kallas “shoey”.

Ricciardo har också gjort sig ett namn utanför banan. Han har medverkat i Netflix-serien “Formula 1: Drive to Survive” och blivit känd för sin humor och karisma. Hans popularitet har gjort honom till en eftertraktad ambassadör för varumärken som GoPro och Blue Coast.

Jakten på återupprättelse

Med sitt kontrakt för 2024 säkrat har Ricciardo en ny chans att bevisa att han fortfarande hör hemma i F1-toppen. Men vägen tillbaka blir tuff. RB är för närvarande inte ett toppteam och Ricciardo måste övertyga om att han kan prestera på topp igen efter flera tuffa år.

Säsongsinledningen 2024 har varit utmanande för Ricciardo och RB. I Bahrain och Saudiarabien bröt han, i Australien och Imola slutade han utanför poängen. Första poängen kom i Kanada där han blev åtta. Men sedan dess har det varit magert med endast en niondeplats i Österrike som ljuspunkt.

Frågan är om Ricciardo kan hitta tillbaka till den form som en gång gjorde honom till en av F1:s största stjärnor. Han har visat att han har kapaciteten, men det krävs att alla bitar faller på plats. RB måste ge honom en konkurrenskraftig bil och Ricciardo måste leverera på banan.

Om Ricciardo kan vända trenden och börja utmana om pallplatser och segrar igen återstår att se. Men en sak är säker – med sin talang, karisma och popularitet kommer han alltid att vara en förare som fansen håller ett extra öga på. Honey Badger ger sig inte utan strid.

FÖRFATTARE