# Tekniska specifikationer

Audi R8 LMS GT4 – gentlemannaracern från Ingolstadt

Audi R8 LMS GT4 är en snabb och pålitlig instegsmodell för GT-racing som är lika populär bland amatörer som gentlemannaförare. Efter två säsonger av tävlande uppdaterades GT4-racern från märket med de fyra ringarna inför säsongen 2020 och fortsätter att tävla världen över i händerna på kundteam.

Den dynamiska och kraftfulla V10-motorn på 5,2 liter levererar upp till 364 kW (495 hk) beroende på BOP (Balance of Performance). Vridmomentet ligger på över 550 Nm. Kraften skickas till bakhjulen via en 7-växlad S tronic-växellåda med dubbla kopplingar och paddlar bakom ratten.

Chassit är en Audi Space Frame (ASF) i aluminium och kolfiber med en bultad stålbur. Karossen består av kolfiber och aluminium. Bilen är 4496 mm lång, 1994 mm bred och 1240 mm hög med en torrvikt på 1460 kg (utan förare).

Säkerheten är i toppklass med åttavägs justerbar ABS och antispinn. Ett elektroniskt stabilitetsprogram förbättrar den aktiva säkerheten genom bromsinterventioner vid gränsen. Luftjacksystemet lyfter den 1460 kg tunga bilen på två tiondelar för snabba hjulbyten.

Bromsskivorna av stål klarar temperaturer upp till 850 grader under full belastning. Oljepumpen cirkulerar 180 liter per minut vid maxvarv och vattenpumpen 240 liter kylvätska.

Framgångsrik tävlingshistorik

Sedan debuten 2018 har Audi R8 LMS GT4 skördat stora framgångar med Audi Sport-kunder runt om i världen. Instegsklassen erbjuder kostnadseffektiv GT-racing och är en bra plattform för amatörer och gentlemannaförare.

Bilen tävlar globalt i händerna på kundteam och har tagit segrar och titlar i mästerskap som ADAC GT4 Germany, GT4 European Series, Michelin Pilot Challenge och GT World Challenge. Audi Sport Seyffarth R8 LMS Cup i Europa och Audi Sport R8 LMS Cup med deltävlingar i Asien och Australien ger förare chansen att tävla mot varandra i identiska bilar.

Uppdaterad för 2020

Efter två års tävlande uppdaterades Audi R8 LMS GT4 inför säsongen 2020:

  • Nya stötfångare fram och bak inklusive profilen på frontsplittern ökar bilens totala längd med 10 mm till 4496 mm.
  • Nya kompositkomponenter med naturfiber som hampa och lin i frontsplitter och flicks, vilket krävs i GT4-reglementet.
  • Förbättrad aerodynamik och kylning.
  • Uppdaterad elektronik med bland annat ny ABS-mjukvara. Förarna kan nu välja mellan åtta olika inställningar för både ABS och antispinn beroende på väder, banförhållanden och däckgrepp. Inställningarna görs enkelt via två vred på den nya GT2-inspirerade ratten.

Audi R8 LMS GT4 fortsätter att vara ett attraktivt val för team och förare som vill ge sig in i den fascinerande och mångfacetterade världen av GT-racing. Med sin kombination av prestanda, pålitlighet och överkomliga kostnader lär den tyska supersportbilen vara ett givet inslag på racerbanor världen över även framöver.

FÖRFATTARE