Anderstorp Raceway: en bana med rik historia och ljus framtid

Anderstorp Raceway: en bana med rik historia och ljus framtid

Anderstorp Raceway, belägen i hjärtat av Småland, har varit en hörnsten i svensk motorsport sedan dess invigning 1968. Banan, som sträcker sig över 4,025 kilometer, har varit värd för ett flertal stora tävlingar genom åren, inklusive Formel 1 Sveriges Grand Prix mellan 1973 och 1978.

Från en kopp kaffe till en världsklass bana

Historien om Anderstorp Raceway började sommaren 1965, när tre racerförare – Sven “Smokey” Åsberg, Åke Bengtsson och Bertil Sanell – träffades för sin vanliga morgonkaffe i Anderstorp. Alla tre tävlade för det lokala Team Mosarp och diskussionen handlade om hur de kunde få ett övertag över sina rivaler.

Åsberg hade tidigare föreslagit att bygga en modest 1,5 km testbana för att kunna finslipa inställningar och hade gjort preliminära beräkningar av potentiella kostnader. “Det är för dyrt”, rapporterade han. “Istället måste vi bygga en stor bana på fyra kilometer på Stötabomossen.”

Åsberg övertygade lokala företagsledare att finansiera banan, med löftet om en flygplanslandningsbana som skulle öppna upp nya kommersiella möjligheter för den isolerade staden tack vare en daglig förbindelse till Stockholm. Tillräckligt många företagsledare var ombord 1966 för att tillåta byggstart.

Banan designades av ingenjören Holger Eriksson, med råd från Formel 1-föraren Joakim Bonnier. Den domineras av den långa raksträckan som också fungerar som landningsbana, medan resten av banan är ganska slingrig och teknisk. Ett viktigt inslag är de långa kurvorna med konstant radie som är lätt bankade, vilket gör att det är svårt men avgörande att hitta en bra inställning för snabba varvtider. Ovanligt nog är depån separerad från start- och mållinjen eftersom raksträckan de ligger på är för kort för att uppfylla tävlingsreglerna.

Från invigning till Formel 1 på rekordtid

Banan invigdes officiellt som Scandinavian Raceway i juni 1968 med en internationell sportvagnstävling, vunnen av Bonnier. I själva verket hölls det första loppet redan en månad tidigare i hemlighet för att fungera som en testkörning för den nybildade Anderstorp Racing Club.

Efter invigningen chockade Åsberg med tillkännagivandet att den nya banan skulle försöka arrangera ett Formel 1-lopp inom fem år, ett löfte som många tvivlade på men som han lyckades infria. Först organiserades ett F5000-lopp 1970 och sedan anlände toppklassig motorsport 1971 med debuten av världsmästerskapen i roadracing. Giacomo Agostini vann det första 500cc-loppet för MV Agusta, på väg mot VM-titeln.

Åsberg reste till Belgiens Grand Prix för att träffa representanter för FISA och hamra ut villkoren för ett Formel 1-lopp. Han återvände till Sverige med ett kontrakt för att arrangera det första svenska F1 GP 1973, och uppfyllde därmed sitt löfte.

Banans unika karaktär

Det som gör Anderstorp Raceway speciell är dess unika kombination av snabba och tekniska sektioner. Den långa raksträckan leder in i en snäv högerkurva, följt av en serie snabba svängar som verkligen testar förarnas skicklighet. Den sista sektionen består av en serie långsamma och tekniska kurvor som kräver precision och tålamod.

Banan har modifierats minst 4 gånger i sin historia. Chikanen i Norra kurvan lades till någon gång 1975 före Sveriges Grand Prix. Chikanen har justerats och stramats åt inför Sveriges Grand Prix 1976.

Historiska ögonblick och stora namn

Anderstorp Raceway har varit skådeplats för många minnesvärda ögonblick i motorsportshistorien. Ett av de mest ikoniska var när Ronnie Peterson vann Sveriges Grand Prix 1973 framför hemmapubliken, vilket blev den första segern för en svensk förare i Formel 1.

Andra stora namn som har tävlat på Anderstorp inkluderar Niki Lauda, James Hunt och Mario Andretti. Banan är också anmärkningsvärd eftersom den var platsen för den första och enda segern för två okonventionella F1-bilar: den sexhjuliga Tyrrell P34 1976 och den ökända Brabham “fläktbilen” 1978.

Anderstorp har också varit värd för Svenska Motorcykel Grand Prix 1971–1977 och 1981–1990, European Touring Car Championship 1985–1987, Superbike-VM 1991 och 1993 samt FIA GT-mästerskapet 2002 och 2003.

Utmaningar och framtidsutsikter

Banan har mött utmaningar genom åren, inklusive bullerklagomål som har lett till begränsningar i tävlingskalendern. Med endast 22 tillåtna “bullriga” dagar har banledningen valt att minska antalet tävlingsdatum till förmån för ökade testdagar, där bullergränser lättare kan upprätthållas.

Trots dessa utmaningar fortsätter Anderstorp Raceway att vara en viktig del av svensk motorsport. Banan används regelbundet för klubbtävlingar, testdagar och evenemang. 2024 firar banan sitt 56-årsjubileum och det finns planer på att uppgradera anläggningen för att möta moderna säkerhetsstandarder och förbättra åskådarupplevelsen.

Med sin rika historia och fortsatta betydelse är Anderstorp Raceway en sann ikon inom svensk motorsport. Banans unika karaktär och utmanande layout fortsätter att locka förare och fans från hela landet och världen, och dess framtid ser ljus ut trots de utmaningar den har mött.

FÖRFATTARE